+ Něco málo o ricochetu +



IDEA A KONCEPT

Volný čas a péče o vlastní zdraví (FITNESS) patří dohromady a stále více lidí hledá možnost, jak s minimem úsilí a nákladů udělat pro svoje zdraví maximum. Navíc vyhledávají takové činnosti, při kterých se i pobaví, jsou jim příjemné a dávají jim možnost být ve společnosti. A právě to vše nabízí Ricochet. Je to hra i zábava pro volný čas, kondici a zdraví. Je geniálním skloubením všech předností všech sportovních odvětví, používajících raketu a míček. Spojuje je dohromady a ještě je zesiluje v efektivním soustředění. Ricochet v této oblasti vychází ze širokých sportovně medicínských znalostí. Nejedná se pouze o vyrovnávací a turnajový sport, ale také o ideální doplnění pro každý FITNESS-PROGRAM. Ricochet nabízí ve 30 minutách hry ideální trénink pro celé tělo, zrychluje činnost srdce a krevního oběhu bez nadměrného zatížení, podporuje pohyblivost a současně šetří klouby a zlepšuje reflexy. Ricochet se snadno a rychle naučí a nepotřebuje žádné nákladné vybavení. Pravidla, průběh hry a základní pohyby lze hravě ovládnout, a ke hře je třeba jen raketa a míček.

Sport, který vznikl v Kanadě, se úspěšně rozšiřuje a získává zájemce po celém světě. Jen v roce 1993 bylo v 8 evropských zemích vybudováno 140 kurtů. I u nás se tento sport rychle rozvíjí. Ricochet si zahraje každý i ten, kdo drží raketu poprvé v ruce. Jde o dynamický sport, zvlášť vhodný pro dnešní, aktivní generaci, která má zájem o vlastní zdraví. Je sice podobný hře SQUASH, provozuje se na kurtu a ke hře je třeba raketa a míček. Hlavní rozdíl obou těchto sportů je v tom, že kurt pro Ricochet je menší, má nízký strop, o který se také hraje, má kratší a lehčí raketu a lehčí míček. Může být sportem rekreačním i závodním. Má výhodu v tom, že eliminuje negativní vlivy ostatních raketových sportů na zdraví. Díky hře míčem o strop má hra mnohem méně přerušení pro míč mimo hrací plochu. Zavedením elektroniky odpadají starosti s počítáním. Stačí, když hráč po dobrém míčku zmáčkne buď červené nebo šedé tlačítko na stěně a na ukazateli skóre je aktuální stav i označení, ze které strany hráč bude podávat. Barvu si hráči losují před začátkem hry. Čelní stěna je pod červenou čarou vybavena infračerveným zařízením, zvukový signál hlásí úder pod hrací plochu - tedy aut.

I pro diváky je závodní Ricochet pěknou podívanou, neboť hráči předvádějí až akrobatické prvky a nečekané údery. Ricochet je vhodný pro muže i ženy, staré i mladé, začátečníky i pokročilé. Lehká raketa umožňuje i dětem a začátečníkům zapojit se ihned do hry bez nadměrné zátěže rukou. Kurty pro Ricochet mohou být postaveny s relativně dostupnými náklady na malém prostoru, dokonce i dva nad sebou, také jako doplněk u FITNESS-CENTER, nebo jako doplňující vestavba pro hotely, administrativní budovy, školy nebo univerzity. Ricochet je ideálním řešením pro všechny, kteří chtějí získat zdravotní a sportovní kondici a nemají, příliš volného času a přesto ho chtějí efektivně využít. Pro profesionály pak jako alternativu a doplněk.

nahoru


RICOCHET VE TŘECH VARIANTÁCH

Ricochet je vyrovnávací sport. Právě pro tuto situaci je Ricochet koncipován - je ideálním vyrovnávacím sportem pro všechny, kteří chtějí zbavit stresu v krátkém čase a bez velkých nákladů, po 30 minutách Ricochetu se člověk cítí jako znovu zrozen a má stále ještě dostatek času v načatém večeru jít do kina, na disko, do restaurace nebo strávit klidný večer doma. I když Ricochet nehrajeme pravidelně, nevypadneme ze hry, je to hra svobodného rozhodování, když mám náladu, tak jsi jdu zahrát, ale ten kdo si jednou Ricochet zahrál, bude se k němu vždy vracet.


Ricochet je tréninkový sport. Také pro ty, kteří sportují pravidelně pro upevnění svého zdraví a dobrou kondici, je Ricochet správnou volbou: podporuje zlepšení stavu různých částí těla a tělesních funkcí od oběhu krevního, přes svalstvo pohybového ústrojí až po reakční schopnosti, reflexy a stabilitu. Má řadu předností před ostatními sporty, kde se hraje s raketou. Použitím stropu jako odrazové plochy se zvýšila zajímavost hry i pohyb po kurtu. Naproti tomu vhodná velikost hrací plochy zkrátila cestu zpět a snížila potřebu prudkého brzdění. Krátká raketa a lehký míček šetří klouby ruky a paže.

Pro účel tréninku je 30 minut hry z hlediska sportovní medicíny příznivá doba, která přináší pozitivní výsledky ve srovnání s delší dobou u jiných sportů.Únavu, která se dostaví jako důsledek náročnosti tohoto sportu, zmírní teplá sprcha. Sauna pak zbaví svalstvo únavy, uklidní vegetativní systém. Doplněním tekutin a solí ztracených při hře vhodným iontovým nápojem budete připraveni a naladěni na sex, jehož kvalitu umocňují endorfiny, které se právě při sportovní zátěži uvolňují ve zvýšené míře.



Ricochet je turnajový sport. Úspěch a oblíbenost této hry vedla v krátké době k založení mnoha národních Ricochetových svazů, soustředěných pod IRF (International Ricochet Federation)se sídlem v Amsterdamu. ČRA (Česká Ricochetová Asociace) vznikla v roce 1997 v Táboře na podnět hráčů, nyní se nachází v Praze. ČRA je organizací otevřenou pro všechny nově vznikající ricochetová centra a nové nadšence Ricochetu.

nahoru


VYBAVENÍ JE DO DETAILU PROMYŠLENÉ

Kouzlo raketových her záleží v jejich rychlosti, v dynamickém toku hry. Není nic horšího, než když je hra stále přerušována pro kontrolu skóre a když je stále zjišťováno, zda míč byl mimo nebo dobrý. Podobná přerušení v golfu nebo bowlingu tolik nevadí, ale stojíte-li na kurtu, tak je to velmi nepříjemné. Kdo však hraje Ricochet, ten podobné problémy nezná. Kurty jsou vybaveny moderní elektronikou, která vše potřebné spolehlivě, bez zbytečných přerušení zaznamenává. Kompletní kurt ve srovnání s mnoha jinými druhy sportu je cenově tak příznivý, že umožňuje provozovateli rychlý návrat vloženého kapitálu. Další předností je rychlost stavby. Kurty, rakety a míčky se vyvíjejí paralelně a jsou optimálně sladěny.

Kurt je 8 metrů dlouhý 5,50 metrů široký a 2,70 metrů vysoký. Stěny a strop jsou sestaveny z mimořádně odolných panelů z vysoce kvalitních vláken "Fiberesin", zadní stěna je ze speciálně tvrzeného skla. Celá místnost je osvětlena nárazu vzdornými světly zapuštěnými do stropu. Podlaha je vyrobena z kvalitních bukových nebo javorových parket. Na podlaze a přední stěně jsou nakresleny červené čáry vymezující hrací plochu. Šedé čáry na podlaze a orientační značky na postraních stěnách pak opticky pomáhají hráčům v orientaci. Extrémně lehké rakety snižují riziko poranění rukou, paží a kloubů, což je zvláště vhodné pro ženy a děti, které se s těmito raketami cítí bezpečně a pohodlně. V ricochetových centrech je nabízena široká škála raket pro všechny hráčské úrovně, od začátečníků až po profesionály.

Extrémně lehké rakety snižují riziko poranění rukou a umožňují hrát Ricochet i začátečníkům. Na trhu je široká škála raket, od hliníkových až po grafitové, které jsou určeny náročnějším hráčům. Míčky jsou stejné velikosti a podobně hrubého povrchu jako míčky na golf. Jsou však vyrobeny z lehkého materiálu obdobně jako míčky na squash. Hráči si mohou vybrat ze tří rozdílných barev, z nichž každá představuje jinou rychlost a sílu odrazu. Úspěch je zaručen nezávisle na tom, který z míčků si vyberete. Díky tomuto mohou i začátečníci hrát plynulou hru.

nahoru


POČÍTÁNÍ

- Zápas se hraje na 3 vyhrané sety (vítězí hráč, který první vyhraje 3 sety).
- Pomocí elektronického systému se určí, kdo začne podávat.
- Za lichého stavu se podává zleva, za sudého stavu zprava.
- Vítěz výměny získává bod (systém beze ztrát).
- Set vyhrává hráč, který při vlastním podání dosáhne 15 bodů s náskokem 2 nebo více bodů nad soupeřem. V opačném případě hra pokračuje, dokud některý z hráčů nezvítězí bud':
- získáním náskoku alespoň 2 body nad soupeřem při svém podání,
nebo
- dosažením 21 bodů bez ohledu na podání či náskok.
- Podávat v dalším setu začíná vítěz setu předchozího.

nahoru


URČENÍ STAVU HRY

Pro počítání se používá barevné identifikace hráčů: po rozehrání hráči určí, kdo bude šedý a kdo červený. Dotekové přepínače jsou umístěny na bočních stěnách a jsou označeny - červený R (red) a Šedý G (grey), stejně je označena výsledková tabule, umístěná v čelní stěně. Hráči registrují své body stisknutím příslušného dotekového přepínače.
V přítomnosti rozhodčího je možné použít dálkového ovládání - v tom případě jsou dotekové přepínače mimo provoz. Losování se provádí současným stisknutím START a RESET. Na výsledkové tabuli se rozsvítí kontrolka u hráče, který má podání. Když je odehrán poslední bod setu, kontrolka vítěze zabliká a rozsvítí se kontrolka pod čísly signalizující ukončení setu.
Před začátkem nového setu je nutno stisknout START. V případě chybného záznamu je možná oprava pomocí tlačítka RESET. Stisknutím se výsledek vrátí o bod zpět (maximálně 3x). Když míč zasáhne infračervenou zónu, zabliká kontrolka FAULT a současně zazní akustický signál z reproduktorů v dotekových přepínačích.



1. SPRÁVNÉ PODÁNÍ

Podávající musí stát alespoň jednou nohou v podávacím poli (vymezeném středovou, zadní, přední a tenkou podávací čarou). Míč musí směřovat nejprve do čelní stěny (nad infračervenou zónou) a na zem smí dopadnout pouze ve velkém poli soupeře (ohraničeném boční stěnou, přední zadní a středovou čarou - na obr. vyznačeno šedě). Po odrazu od čelní stěny se míč může, ale nemusí dotknout také boční stěny. Přijímací hráč smí odehrát míč ještě před jeho dopadem na zem ("z voleje").



2. CHYBNÉ PODÁNÍ
Nastává, když:
- podávající (pravý) nestojí alespoň jednou nohou v podávacím poli (za tenkou podávací čarou)
- míč nedopadne do velkého pole soupeře
- míč zasáhne infračervenou zónu
- míč se dotkne stropu
- míč nezasáhne nejdříve čelní stěnu
Při chybném podání prohrává hráč bod a na podání jde soupeř.


3. ODEHRÁNÍ PODÁNÍ

Příjemce (pravý) může míč nechat jednou dopadnout na zem nebo může odehrát míč přímo bezdopadu na zem ("z voleje"). Když míč dopadne mimo velké pole a příjemce se přesto pokusí ho odehrát, pokračuje se dále ve výměně, jakoby podání bylo správné.
Pokud se příjemce nepokusí míč zahrát a míč dopadne mimo velké pole, je podání chybné a podávající hráč prohrává bod.




4. CHYBNÝ MÍČ PŘI HŘE
Míč ve hře je považován za chybný, když:
1) zasáhne infračervenou zónu
2) dotkne se čáry na zadní skleněné stěně nebo prostoru nad čarou
3) dotkne se podlahy dříve než zasáhne čelní stěnu
4) dopadne dvakrát na podlahu, dříve než je zahrán
V pří pádech 1) až 3) jde o chybu odehrávající ho, v případě 4) o chybu přijímacího.


5. MÍČ VE HŘE

Míč nemusí zasáhnout čelní stěnu přímo. Odehrávající (levý) hráč může hrát míč do čelní stěny přes boční stěnu nebo přes strop . Po úderu musí dát prostor ke hraní přijímacímu (pravému) hráči.
Odehrávající (levý) hráč může obsadit strategickou pozici ve středovém kruhu - místo odkud je možné rychle doběhnout na všechny strany.





6. RŮZNE ÚDERY
- zpětný ("reverse ricochet") - boční stěna / čelní stěna (viz obr. 5)
- o strop ("ceiling drop") - strop / čelní stěna (viz obr. 5)
- krátký míč ("drop shot")
- křížem ("cross") - křížem zprava do leva nebo naopak
- dlouhý ("length lag") - podél boční stěny do zadního rohu
- boční - boční stěna / čelní stěna
- odraz do stropu ("ceiling ricochet") - čelní stěna / strop



7. OMEZENÍ VE HŘE - "LET" (1)

Určování omezení ve hře vychází z principu, že hráč je povinen uvolnit soupeři místo pro odehrání - např. pravý hráč chce odehrát míč a levý je v blízkosti, pokud je tak pravý omezen ve hře (avšak nehrozí nebezpečí, že zasáhne levého), zahraje se výměna znovu. Této situaci se říká "let". Pokud nebyl pravý omezen a přesto míč nehrál, prohrává výměnu a bod získává levý.




8. OMEZENÍ VE HŘE - "LET" (2)

"Let" může nastat rovněž v případě, kdy např. pravý hráč je příliš blízko u odehrávajícího hráče ve chvíli, kdy ten chce odehrát míč o boční stěnu a je nebezpečí, že pravý bude zasažen. Pokud odehrávající levý zadrží úder a míč nehraje, jedná se o "let" a výměna se bude opakovat.







9. OMEZENÍ VE HŘE - BOD

Žlutý hráč se nachází příliš blízko červeného v okamžiku, když ten chce odehrát míč proti čelní stěně. At' už stojí žlutý před, vedle nebo za červeným hráčem, je nebezpečí, že červený hráč žlutého zasáhne. Pokud červený zadrží úder a neodehraje míč, bude výměna přisouzena jemu a získá bod.






10. ZÁSAH

V případě, že např. červený hráč zasáhne žlutého hráče míčem, rozhoduje směr úderu:
- bude se hrát "let", pokud by míč dosáhl přes boční stěnu nebo strop čelní stěny
- červený hráč dostane bod, pokud by míč zasáhl přímo čelní stěnu nad infračervenou zónou
- pokud by míč vůbec nedosáhl čelní stěny, vyhrává výměnu žlutý hráč a získává bod.


nahoru


poznámka: části textů převzaty z i-ricochet.cz, RICOCHET-CLUB-Hradec Králové